agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2008-07-14 | [This text should be read in romana] |
Sub titlul “Relațiile militare româno – germane – 1939 – 1944 (documente)”, Arhivele militare române – Centrul de cercetare și păstrare a arhivelor militare istorice, sub coordonarea generalilor Valeriu Florin Dobrinescu, Ion Pătroiu, Gheorghe Nicolescu, având ca autori pe: Boțoghină Iulian, Ciuhan Vasile, Manea Vasilica, Matei Lenuța, Nicolescu Lenuța și Stoianovici Constandina publică o consistentă documentație asupra etilismului.
“Etilismul” se întinde pe 445 de pagini. “Cuvântul înainte” din partea autorilor ține trei pagini. Restul … numai documente originale. Necomentate. Excitat și surprins plăcut de această formulă, m-am dedat unui exercițiu despre “elitism”. M-am fixat erotic, până la pasional, asupra “elitismului poetic prost-modern”. ELITISMUL POETIC - critică, producție originală, publicitate – (documentar în trei părți absolut originale) Cuvânt înainte Ne interesează așa de mult conținutul, încât nu merită să ne pierdem timpul. Faptele vorbesc de la sine. Așa credem noi, autorul, în sinele nostru. Partea I-a - Legătura Apostolului Pavel cu Prefectura - “ “(Kilometri de pivniță, Editura Vinea, București, 2004), cel mai bun debut în poezie al anului trecut, deținător al prestigiosului premiu „Mihai Eminescu”. Pentru că spațiul care circumscrie poezia lui Perdivară este spațiul închis tipic, spațiul restrâns, limitat, provocând inevitabilul sentiment de claustrofobie. Nu poate fi vorba de spațiul intim, de cercul perfect autosuficient, loc al recluziunii voite și revitalizante. Ceea ce ar fi putut fi cândva un univers compensatoriu, se transformă în poezia lui Bogdan Perdivară într-o alveolă coșmarescă, un mediu gelatinos care pare că ia forma ființelor închise într-însul, pentru a le bloca definitiv orice posibilitate a evadării: „ de câteva zile încerc să ies din cameră încetul cu-/ -ncetul pipăind cu vârful pielii pereții i-am numărat/ pe toți de nenumărate ori”.”, spune Oana Ninu citind poeme de Angela Marinescu Oana Ninu - ascult muzică pe întuneric! NOTA: 1) încă nu m-am dumirit dacă sunt în fața unei prezentări de carte, cine e Oana Ninu?, cine e Angela Marinescu Oana Ninu?, cine ascultă muzică pe întuneric și de ce? 2) din fraza asta: “(Kilometri de pivniță, Editura Vinea, București, 2004), cel mai bun debut în poezie al anului trecut, deținător al prestigiosului premiu „Mihai Eminescu”, nu am înțeles cine deține premiul: Kilometri de pivniță, Editura Vinea, Bucureștii, 2004, cel mai bun debut în poezie, anul trecut, prestigiosul premiu, sau Mihai Eminescu? 3) concluzia asta pe unde și-a uitat premisele: “Pentru că spațiul care circumscrie poezia lui Perdivară este spațiul închis tipic, spațiul restrâns, limitat, provocând inevitabilul sentiment de claustrofobie.”? Partea a II-a - Prostia - un bun necesar! spune dan: băi ce frig mi s-a făcut într-o zi or să zică și despre noi a fost odată ca niciodată un frig de crăpau cardurile ei au stat pe lângă bancomate și n-au putut să scoată banii au murit de foame până la adânci bătrâneți. băi n-ai 50 ți-i dau înapoi primesc mâine) ... /înainte capul când vreau să mă ridic și mușchii mi se ridică împotrivă știind că am să-i obosesc până la sațietate și azi și tot așa anul va trece până la revelion și n-am să știu unde mă duc dar mă voi duce și va fi ca la orice revelion dimineața coșurile noastre ridurile până atunci bine ascunse de lumina difuză vor ieși la iveală ne vom îngrozi în zorii cenușii ne vom înșfăca hainele cu umerii strânși vom pleca rușinați clătinându-ne cu un fel de mânie cu ochii mijiți și pentru poveștile lor de fete violate de tați vitregi și care mai simt și-acum ceva-n ele și vor ca noi să știm și să compătimim și să le sfâșiem și să ne-nghită în ele ca-n niște pâlnii bulimice și tampoanele roșii-rubin și căcații din dușuri produsul autentic al minții și vieții de facultate și colegienele obeze în treninguri de supraelastic cu maldăre de vase murdare în drum spre spălător și desigur pentru toată melancolia și frumusețea mea de la paișpe ani când am invitat prima fată la dans și m-a refuzat m-am dus acasă și-am plâns și-am jurat că niciodată de fapt pentru toată melancolia mea de oricând pentru bărăcile auschwitzurilor noastre și ale zăpezilor de altădată și de acum și pentru câinii înciotați luați la șuturi de gunoieri pumnii de romparkin și diazepam și brațele de iarbă proaspătă și daimonul creț încălțat în ciocate cu care-mi consumam delirurile/ NOTA: nu eu, ci Bogdan Perdivară spune astea de mai sus! Partea a III-a - http://www.cotidianul.ro/poezie_ro_sau_diletanti_com-1008.htm - Poezie.ro sau diletanti.com 20 Iul 2005 Bogdan Perdivara | 0 comentarii Rating: 0 “Poezie.ro este, astazi, unul dintre cele mai populate si populare site-uri dedicate literaturii. Dorinta membrilor de a deveni scriitori este exprimata in mii de poeme postate pe Net. Dar cantitatea se incapatineaza sa nu se transforme in calitate. Absolvent de Politehnica si pasionat de romane stiintifico-fantastice, Radu Herinean a initiat site-ul in 2000. La inceput, acesta era doar o pagina continind ceva poezii din adolescenta. Peste citva timp a cumparat domeniul www.poezie.ro, iar site-ul a devenit interactiv. Proiectul a evoluat in timp prin achizitionarea domeniilor: www.agonia.net, disponibil in mai multe limbi, si www.agonia.ro. La ora actuala, site-ul devenit portal este accesat de mii de persoane zilnic si are inscrisi mii de membri pasionati de literatura. Pina aici, toate bune, iar munca depusa este demna de lauda. Din pacate insa, creatiile postate de majoritatea membrilor nu se ridica la inaltimea efortului, desi printre ei mai poti gasi nume sonore ale literaturii, precum Serban Foarta. "Scrieti, baieti, numai scrieti" Conceptul insusi al site-ului este mai degraba bazat pe cantitate decit pe calitate. Umblind la intimplare prin vastitatile paginilor, este imposibil sa nu-ti atraga atentia, dincolo de numarul mare de membri, cantitatea impresionanta de texte produsa de unii dintre ei. Poetul Andrei Pavel, de exemplu, a postat 471 de poezii si e inca tinar. E unul dintre membrii foarte activi ai comunitatii. El este depasit insa de Bogdan Geana, cu 648 de texte poetice. De inspiratie nu duce lipsa nici Silvia Caloianu, cu 729 de poeme. Si exemplele ar putea continua. Orice persoana cu veleitati literare isi poate posta linistita textele, oricit de penibil s-ar prezenta ele in ochii unui eventual lector. Cu voie de la stapinire insa, pentru ca nivelurile de acces pe site sint un soi de grade masonice. Dar pentru ca autorii sint insetati de glorie, exista, pe poezie.ro, modalitati prin care anonimii de azi devin vizibilii de miine. "Caci el e emirul si toate le are" Novicii au, evident, nivelul 0. Orice text pe care-l scriu nou-venitii trebuie aprobat de editori, persoane cu greutate din ierarhia site-ului. Cu vremea, daca te comporti corespunzator si nu superi pe nimeni, primesti acces de 100 de puncte, iar textele tale pot fi postate fara a fi verificate in prealabil. La urmatorul nivel, poti sa dai "stelute" celor pe care-i apreciezi mai tare. Numarul de stelute cintareste hotaritor in stabilirea "greutatii" textului, caruia ii creste astfel numarul de vizionari. Si cum poti sa obtii mai usor aprecieri favorabile decit laudind, la rindul tau, pe cine trebuie? Adica, de preferinta, pe cei care au un cuvint greu de spus. La acest grad, care inseamna 200 de puncte, este cam dificil de ajuns. Peste editori se afla creatorul site-ului in persoana, Radu Herinean. El are 300 de puncte si hotarirea lui, in cadrul site-ului, are valoare de lege. "Forfota spre catharsis" Literatura prezentata virtual are, indiscutabil, virtutile ei. Dar, din cind in cind, membrii comunitatii simt nevoia contactului fizic cu poezia. Contactul are loc, in fiecare joi, in incinta unui club dedicat folk-ului, "Casa Eliad". De la ora 7 seara, teoretic, incep Atelierele Literare Agonia. La 7 si jumatate seara, saptamina trecuta, cind am fost eu, cele citeva persoane asezate la masa, in mijlocul salii, nu dadeau vreun semn ca ar incepe ceva, de unde am inteles ca socoteala din cenaclu nu-i totuna cu cea de pe Net. Am avut astfel timp sa admir, intrerupt din cind in cind de chiotele vesele ale personalului de la bar, mai putin preocupat de soarta literaturii probabil, peretii plini cu instrumente muzicale stricate si cu cu pozele unor folkisti de toate calibrele, printre care se distingea, de departe, Vali Sterian. Cind s-au hotarit sa inceapa, mi-am dat seama ca intilnirea nu e un atelier literar. Pentru ca nu aveau in plan discutii pe marginea textelor, ci doar litanii din creatii proprii si din ale altora. De preferinta, creatiile citite erau dintr-o revista intitulata "Teleormanul" (9-10 iulie) si adresata, probabil, unui numar extrem de restrins, dar inimos, de initiati. Am retinut din citeva texte, majoritatea apartinindu-i lui Bogdan Geana (doctorand in litere la Budapesta), ceva cu "clorofila", "interesanta, verde", " Geta nu-i sor mea", dar si un "Forfota spre catharsis" pasionant, de Livia Stefan. Au mai urmat diverse lecturi aplaudate anemic, printre care o serie de poeme inspirate deversurile sus-numitului Bog-dan Geana. "Stirneste-ti fulgii de rugina" Un alt membru (un fel de prezentator, am impresia) a citit, cu voce impiedicata, din "Viata si opiniile lui Zacharias Lichter", de Matei Calinescu. N-am inteles prea bine nici ce, nici de ce, dar, pe tot parcursul cenaclului, am incercat din rasputeri sa nu izbucnesc in ris. N-am reusit. Am fost interpelat si mi s-a sugerat sa ma prezint (sau poate sa parasesc), dupa ce un alt cenaclist a tinut un mic discurs din care am inteles, conform citatului sau din Marx, ca "prostia e prolifica, constanta si expansiva". Nu pot decit sa subscriu. Si, pe cind ma pregateam de plecare, mai sus mentionatul Andrei Pavel, tizul tenismenului, care ma invitase cu ceva timp in urma la lansarea unui volum de-al sau (are o gramada), a venit sa ma salute. Si sa-mi spuna ca, la toamna, mai pregateste vreo patru volume. Voi incheia, de aceea, cu un poem de-al lui Pavel, din volumul "Metafore ale naturii", din care nu s-a sfiit sa citeasca la intilnirea din ziua de joi. Deci, "Parfum de zbor sub ploaie": "In parfumul meu o data sa te ineci/Si sa mirosi a mine-oriunde pleci/ca pasarea in zbor, cu vintul sa te-ntreci/pe sub caderea ploii reci”.” NOTA 1: acum, voi cum ziceți să spun: - acupunctura, sau acu’ punctura; - medicului, sau medicu’ lui; - teoria, sau Teor ia ...; - diplomație românească, sau diploma ți-e românească; - Moșteni, sau Moș Teni; - vornicul, sau vor nic-ul; - sălbatici, sau să-l bat ici?". NOTA 2: cu siguranță, eu am citit câte ceva din Matei Călinescu, în cenaclul cu pricina. capitolul “despre prostie”. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy